Partner serwisu
Biznes i przemysł

Terminal promowy w Gdyni nadal bez drugiego operatora

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Terminal promowy w Gdyni nadal bez drugiego operatora
fot. Koefbac / lic. CC BY-SA 4.0
Zarząd Morskiego Portu Gdynia unieważnił postępowanie dotyczące drugiego armatora połączeń promowych. Od lat jedynym operatorem w gdyńskim terminalu promowym jest szwedzki potentat Stena Line, zaś wejście drugiego podmiotu było jednym z założeń projektu budowy Publicznego Terminala Promowego, współfinansowanego z funduszy europejskich.

W czerwcu 2022 roku w gdyńskim porcie morskim oddany do użytku został Publiczny Terminal Promowy. W efekcie zapewniono m.in. możliwość obsługi jednostek o długości na poziomie 240 metrów, a takimi dysponuje Stena Line, szwedzki potentat na rynku połączeń promowych, który od lat obsługuje relację Gdynia – Karlskrona. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych na ten cel wyniosła 290 mln zł. Projekt ten był jednak współfinansowany ze środków unijnych (przyznana na ten cel dotacja wyniosła blisko 117 mln zł), a we wniosku o dofinansowanie zawarte zostało założenie, że terminal promowy będzie obsługiwany przez co najmniej dwóch operatorów.

W roku 2021 w stosownym postępowaniu ZMPG powierzył uruchomienie przewozów państwowej Polskiej Żegludze Bałtyckiej, która realizuje połączenia promowe pod marką Polferries. Przewozy miały być realizowane w latach 2021-2025. Jednakże Polska Żegluga Bałtycka do dziś nie przeniosła do Gdyni obsługi połączenia promowego do Nynäshamn w aglomeracji sztokholmskiej w Szwecji. Rzeczona relacja w dalszym ciągu obsługiwana była cały czas z Gdańska z Terminala Promowego Westerplatte (do 2015 roku promy Polferries do Szwecji cumowały przy Nabrzeżu Ziółkowskiego, położonym na lewym brzegu Kanału Portowego, w Nowym Porcie).

W efekcie ZMPG podjął decyzję o unieważnieniu postępowania. – Terminal został wybudowany jako terminal publiczny i zamierzamy niezwłocznie rozpisać nowe postępowanie przetargowe w którym wszyscy operatorzy, jak i Polska Żegluga Bałtycka są mile widziani. W biznesie tak bywa, że czasami negocjacje na tak poważnym szczeblu nie kończą się podpisaniem umowy – komentował Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu ZMPG, w wypowiedzi dla portalu Trójmiasto.pl, odmawiając przekazania do publicznej wiadomości uzasadnienia dla podjętej decyzji, wskazując na względy związane z tajemnicą handlową.

Można się domyślać, że powodem zwlekania przez Polferries z rozpoczęciem obsługi połączeń promowych do Gdyni była niewystarczająca flota armatora i jednocześnie atuty biznesowe i operacyjne związane z utrzymaniem przewozów w Gdańsku. – Zaletą terminala w Gdańsku jest jego dostępność. Błyskawiczny zjazd z autostrady daje dużą przewagę – mówił w wywiadzie dla portalu wnp.pl Andrzej Madejski, prezes zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. W zaistniałej sytuacji należy się spodziewać ponowienia postępowania. W przypadku postępowania unieważnionego oprócz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej brał w nim udział niemiecki operator TT-Line, który na polskim rynku jest obecny w zmodernizowanym niedawno terminalu promowym w Świnoujściu, skąd realizuje połączenia do Trelleborga w Szwecji.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Mirbud po 3. kwartale. Zysk netto szacowany na 56 mln zł

Biznes i przemysł

Mirbud po 3. kwartale. Zysk netto szacowany na 56 mln zł

Elżbieta Pałys 17 listopada 2023

Siódemka pod Warszawą będzie trzypasowa. Umowa podpisana

Drogi i autostrady

Rail Baltica: Można korzystać z wiaduktu nad torami w Łapach

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Biała Podlaska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej obwodnicy

Miasto

Biała Podlaska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej obwodnicy

Mikołaj Kobryński 17 listopada 2023

Będą zmiany na węzłach S11 w Wielkopolsce. Aż 10 ofert w przetargu

Drogi i autostrady

Będą zmiany na węzłach S11 w Wielkopolsce. Aż 10 ofert w przetargu

Grzegorz Rekiel, Mikołaj Kobryński 16 listopada 2023

Jest przetarg na domknięcie obwodnicy Mogilna

Drogi i autostrady

Jest przetarg na domknięcie obwodnicy Mogilna

Mikołaj Kobryński 16 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Mirbud po 3. kwartale. Zysk netto szacowany na 56 mln zł

Biznes i przemysł

Mirbud po 3. kwartale. Zysk netto szacowany na 56 mln zł

Elżbieta Pałys 17 listopada 2023

Siódemka pod Warszawą będzie trzypasowa. Umowa podpisana

Drogi i autostrady

Rail Baltica: Można korzystać z wiaduktu nad torami w Łapach

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Biała Podlaska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej obwodnicy

Miasto

Biała Podlaska szuka wykonawcy dokumentacji projektowej obwodnicy

Mikołaj Kobryński 17 listopada 2023

Będą zmiany na węzłach S11 w Wielkopolsce. Aż 10 ofert w przetargu

Drogi i autostrady

Będą zmiany na węzłach S11 w Wielkopolsce. Aż 10 ofert w przetargu

Grzegorz Rekiel, Mikołaj Kobryński 16 listopada 2023

Jest przetarg na domknięcie obwodnicy Mogilna

Drogi i autostrady

Jest przetarg na domknięcie obwodnicy Mogilna

Mikołaj Kobryński 16 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5